Rețetele GoostoMix sunt adaptate la Thermomix de comunitate și nu sunt testate Vorwerk.

Cum ne creștem imunitatea pentru iarnă

Cum ne creștem imunitatea pentru iarnă

Articol (pre)gătit de
Ioana, mămică de profesie

În lunile răcoroase, când temperaturile pot scădea drastic, organismul are nevoie de mai multă atenție și de un tratament special. Virusurile de sezon și episoadele de răceală pot fi luate cu ușurință în această perioadă, iar pentru ca sistemul imunitar să poată lupta eficient cu patogenii este nevoie să ai mai multă grijă la stilul tău de viață.

Cum este afectat sistemul imunitar iarna?

Vremea răcoroasă și umezeala contribuie la un risc crescut de îmbolnăvire, favorizând răspândirea și multiplicarea virusurilor. Expunerea la germeni este adevăratul motiv pentru care apar răcelile, gripele, virozele, iar condițiile meteorologice specifice iernii sunt un factor declanșator. Agenții patogeni sunt transmiși de la o persoană la alta prin respirație, astfel că dacă stai în aceeași încăpere cu o persoană răcită există o mare probabilitate să răcești și tu în următoarele zile. Sau, dacă o persoană cu gripă tușește pe o suprafață iar tu o atingi cu degetele și duci mâna la nas sau la gură, este posibil să fi luat bacteriile existente în acel loc. 

Vremea rece îți influențează sănătatea astfel:

  • umiditatea scăzută din timpul iernii favorizează răspândirea virusurilor, aceștia călătorind mai ușor în aerul uscat și având o perioadă mai lungă de expunere;
  • aerul rece reduce fluxul de sânge către mucoasa nasului, gâtului și plămânilor, ceea ce poate diminua răspunsul sistemului imunitar;
  • învelișul lipid al virusului gripal devine mai dur la temperaturile scăzute, astfel că virusul ajunge să fie mai puternic;
  • probabilitatea de a sta într-o încăpere publică alături de alți oameni este mai mare, astfel că virusurile se pot răspândi rapid;
  • frigul răcește pasajul nazal și încetinește eliberarea mucusului, care are rolul de a prinde și lipi virusurile pentru a nu pătrunde direct în organism. Prin intermediul firelor mici de păr, virusurile lipite în snotul nazal sunt transportate în stomac, unde aciditatea le neutralizează;
  • din cauza faptului că aerul inspirat este rece, corpul adoptă o strategie pentru a-l încălzi ajutându-se de mucoasele nazale. În urma acestui fenomen, nasul devine un mediu umed, aerul rece fiind transformat în apă. Astfel, bacteriile pot intra mult mai ușor în corp, fiind favorizate de umezeală;
  • frigul influențează sistemul imunitar, încetinind mișcarea celulelor și astfel reducând răspunsul imun al corpului la diferiți agenți externi;
  • din cauza lipsei expunerii la soare, virusurile care erau distruse de razele ultraviolete trăiesc mai mult și se pot instala cu ușurință în corp.

Cum îți dai seama că sistemul imunitar este slăbit?

Corpul îți oferă semnale atunci când nu poate să funcționeze la capacitate perfectă, astfel încât tu să știi dacă trebuie să iei măsuri. Printre cele mai întâlnite semne ale unei imunități afectate sunt:

  • inflamații ale organelor interne;
  • infecții urinare;
  • infecții ale urechilor și sinusurilor;
  • oboseală;
  • răceli frecvente;
  • lipsa apetitului;
  • insomnie și oboseală;
  • anemie.

Când este timpul să apelezi la un specialist?

De îndată ce începi să te simți slăbit și lipsit de puteri, ori simți că este ceva în neregulă cu sănătatea ta, trebuie să ceri ajutorul specializat al medicilor, astfel încât să îți protejezi imunitatea. Nu amâna acest moment pentru a rămâne în siguranță și pentru a oferi corpului tău șansa să se refacă în cel mai scurt timp.

Ce este sistemul imunitar și cum funcționează?

Sistemul imunitar are un rol vital, protejând organismul de substanțe dăunătoare, germeni și modificări celulare care pot afecta sănătatea. Este format din țesuturi, celule, vase și organe. Imunitatea este activată atunci când în corp pătrunde un agent pe care corpul nu îl recunoaște, numit antigen. Antigenii pot fi virusuri, ciuperci, bacterii, care odată ajunși la receptorii celulelor imuni declanșează răspunsul de apărare al organismului. Există două situații în care corpul poate lupta cu un antigen:

  • dacă a mai avut contact înainte cu acel patogen, atunci sistemul imunitar va ști cum să lupte mai repede cu el deoarece a stocat deja informațiile referitoare la el;
  • dacă nu a mai avut contact înainte, corpul luptă mai greu cu germenii, neștiind la ce să se aștepte. Uneori pot apărea probleme ce necesită îngrijire specială.

Sistemul imunitar este compus din două elemente:

  • partea înnăscută, pe care copilul o primește de la mamă de la naștere. Se referă la imunitatea împotriva germenilor întâlniți de mamă de-a lungul vieții;
  • partea dobândită, care apare atunci când copilul intră în contact cu patogeni pe care încă nu îi recunoaște.

Cum să îți schimbi stilul de viață pentru a sprijini imunitatea?

Capacitatea de apărare a organismului poate fi afectată cu ușurință în perioada iernii, de aceea este important să iei o serie de măsuri prin care să întărești imunitatea organismului și să previi infectarea cu agenți patogeni nedoriți. În plus, adoptarea unui stil de viață echilibrat contribuie la buna ta dispoziție, oferindu-ți energie și putere pentru a trece peste zilele răcoroase. Bucură-te în continuare de zilele de iarnă cu imunitatea dezvoltată!

Adaptează-ți alimentația în funcție de anotimp

Alege să consumi la mesele tale alimente care să te ajute în întărirea sistemului imunitar. Unele asocieri de produse alimentare pot fi periculoase pentru organism, iar consumul excesiv de prăjeli, mâncare procesată, snacks-uri și alte produse nesănătoase pot slăbi organismul. Acestea oferă doar impresia unei stări de bine, însă epuizează corpul și îl deteriorează pe termen lung. Uite ce poți face pentru a avea o dietă corectă:

  • gătește alimentele corespunzător – fasolea, năutul, mazărea, carnea slabă, legumele verzi, peștele și tot ce provine direct din natură reprezintă alegeri perfecte pentru mesele tale. Gătește-le simplu și ușor cu ajutorul robotului tău multifuncțional de bucătărie pentru a obține mâncare delicioasă, care să își păstreze nutrienții și beneficiile;
  • consumă cât mai multe fructe, fie pe cele păstrate încă din toamnă, precum strugurii, gutuile, merele, fie pe cele de sezon: portocale, mandarine, grapefruit. În sezonul rece ai nevoie de vitamine și minerale iar pentru a te asigura că le primești din surse sigure, apelează la fructe pentru gustările de peste zi;
  • mănâncă brânzeturi, lactate, ouă proaspete pentru a te bucura de gustul delicios și de conținutul bogat de nutrienți;
  • pregătește farfurii colorate, cu fructe și legume proaspete și adoptă o alimentație diversificată pentru ca organismul să își extragă toate substanțele de care are nevoie.

Petrece mai mult timp în aer liber

Deși frigul te poate opri din plimbările zilnice, un pulover călduros și o geacă groasă te pot ajuta să faci față temperaturilor. Soarele are o intensitate slabă iarna și luminează un timp scurt, de aceea trebuie să profiți din plin de prezența lui. Vitamina D este un adevărat sprijin pentru corp, jucând un rol important în vindecare unor afecțiuni precum infecții, boli autoimune și boli cardiovasculare. Iarna ai o mulțime de posibilități de a petrece timpul afară:

  • ieși la zăpadă dacă deja a nins și construiește un om-de-zăpadă gigantic;
  • mergi la săniuș ca atunci când erai copil;
  • vizitează meleagurile bunicilor pentru a descoperi cum arată natura iarna.

Pregătește-te de mai multă mișcare

Activitatea fizică stimulează producția de limfocite, celule ale sistemului imunitar responsabile de reacția de apărare a organismului la substanțele străine. Corpul își produce astfel propriile resurse împotriva factorilor externi și este capabil să lupte. În plus, mișcarea îți oferă energie și îți pune mușchii în funcțiune, oferindu-ți starea necesară pentru a trece cu bine peste zilele în care vremea nu este de partea ta.

Bea apă suficientă pentru organismul tău

Hidratarea este esențială, apa din organism fiind motorul de funcționare al corpului tău. Fără o cantitate potrivită de apă, poți suferi de diferite afecțiuni. Consumă lichide provenind din surse de apă sigure, lipsite de compuși chimici toxici care să îți pună în pericol imunitatea. Alege să bei doar apă curată, filtrată și purificată, care să conțină doar substanțe benefice corpului tău. Ionizatorul de apă este soluția pentru a rămâne hidratat în orice moment, oferindu-ți apă bună pentru consumul întregii familii, cu pH ușor alcalin, perfect pentru a susține sistemul imunitar. Folosește apa ionizată pentru ceaiuri și supe și vei păstra o bună parte din nutrienții aferenți. Poate fi utilizată în consumul zilnic, având proprietăți antioxidante și puternic hidratante.

Consumă alimente cu proprietăți benefice

Există câteva produse cu proprietăți de îmbunătățire ale imunității, având în componență substanțe curative, antibacteriene, perfecte pentru sezonul răcelilor:

  • usturoiul are proprietăți antimicrobiene și imunostimulatoare și poate ameliora congestia;
  • ceaiurile conțin polifenoli și flavonoida ce ajută în combaterea bolilor. Printre cele mai eficiente sunt: echinaceea, cătină, gălbenele, ginseng, busuioc, măceș, mușețel;
  • afinele sunt bogate în vitamina C, au efect antioxidant și au o eficiență sporită în blocarea agenților patogeni care atacă imunitatea;
  • ciupercile au proprietăți imunostimulatoare și imunomodulatoare datorate aminoaizilor din compoziție;
  • probioticele îmbunătățesc funcționarea barierei intestinului subțire, prin care ar putea pătrunde germenii. Stimulează producția de mucus și pot reduce multiplicarea bacteriilor;
  • ghimbirul are proprietăți antivirale și antibacteriene, este util pentru durerile de gât și este bun pentru tratarea infecțiilor respiratorii.

Spală-te mai des pe mâini și igienizează suprafețele

Dacă intri în contact cu o suprafață contaminată sau o persoană bolnavă iar particulele depuse sau expirate de cineva ajung în nas, gură sau ochi, poți lua ușor acel virus, bacterie sau ciupercă. După călătoriile cu mijloacele de transport în comun, după vizitele în locurile publice, după cumpărături și orice activitate ce presupune mersul în spații aglomerate trebuie să îți speli mâinile cu apă și săpun pentru a îndepărta microbii. Este important să usuci bine mâinile pentru că umezeala poate atrage bacterii.

Curăță suprafețele din casă și șterge lucrurile pe care le atingi des cu dezinfectant. Printre acestea se numără cheile, telefonul, mânerele ușilor, încălțămintea, ochelarii.

Adoptă o ținută corespunzătoare temperaturii de afară

Ai grijă să fii îmbrăcat bine atunci când vremea este răcoroasă! Chiar dacă acest sfat era obositor și repetitiv când îl primeai de la părinți și bunici, este util și bine întemeiat pentru a fi respectat. Moda este întotdeauna de acord cu o bluză în plus în zilele friguroase și cu un fular adăugat la outfit pentru a-ți ține de cald. 

Decorează casa pentru a te simți mai bine

Pentru că iarna nu poți petrece foarte mult timp afară, asigură-te că ești mulțumit de casa ta atunci când vine vorba de decor. Modul în care te simți este influențat de aspectul vizual al casei așa că este bine să decorezi așa cum îți place ție locul în care stai cel mai mult. Dacă lucrezi de la birou, aranjează și acolo spațiul pentru mai multă productivitate.

Ce boli apar frecvent iarna?

Afecțiunile cauzate de un sistem imunitar slăbit sunt cauzate de infectarea corpului cu un agent extern cunoscut sau necunoscut de corp, cu care organismul va lupta pentru a-l neutraliza. Cel mai adesea, oamenii au iarna următoarele probleme de sănătate:

  • răceala comună sau rinita virală, care poate apărea din cauza a peste 200 de virusuri, este o afecțiune ce se manifestă treptat, având simptome precum: dureri în gât, tuse, congestia nasului și sinusurilor, strănut;
  • pneumonia se manifestă prin inflamarea căilor pulmonare sau a țesutului pulmonar și se recunoaște prin febră, tuse, frisoane, respirație îngreunată, dureri în zona pieptului;
  • sinuzita este infecția sinusurilor și se manifestă prin oboseală, sinusuri înfundate, presiune, cefalee, durere la nivelul ochilor;
  • gripa este o afecțiune resporatorie provocată de infecții cu virusurile gripale, ce poate fi letală. Se manifestă prin febră, frisoane, dureri musculare, dureri de cap, vărsături, diaree, secreții nazale apoase, aceste semne debutând brusc.

Alte afecțiuni asociate sezonului rece sunt degerăturile, leziuni ale țesuturilor provocate de frig, anumite părți ale corpului expuse temperaturilor scăzute amorțind și infecțiile urinare, o afecțiune a tractului urinar, care apare mai mult la femei. Este asociată cu dureri lombare și urinat însoțit de durere sau de sânge.

Pune preț pe sănătatea organismului în orice anotimp!

Iarna corpul este mai predispus îmbolnăvirii sistemului imunitar prin contactul cu diverși patogeni, de aceea este indicat să te protejezi și să previi cât mai mult apropierea față de alți oameni, să stai departe de zonele aglomerate și să îți igienizezi mâinile constant. Sistemul imunitar are nevoie de sprijin pentru a funcționa, provenit dintr-o alimentație corectă, hidratare constantă, mișcare și activități care să îți ofere energie, astfel încât celulele imune care iau parte la procesul de eliminare al germenilor din corp să se realizeze eficient, fără mult efort din partea organismului. Ai grijă de sistemul tău imunitar pentru a fi în siguranță în fața afecțiunilor din sezonul rece!

Surse:

GoostoMix, o platformă care prezintă aparate inovative pentru o bucătărie modernă.
Comandă-ți propriul Thermomix TM6

Completează datele de mai jos și noi te vom contacta pentru a-ți oferi tot ajutorul necesar.

Preț: 1395 Euro
Newsletter

Abonează-te la newsletter-ul nostru! Vei primi noutăți, articole, informații despre hidratare și alimentație pentru sănătatea ta!