Rețetele GoostoMix sunt adaptate la Thermomix de comunitate și nu sunt testate Vorwerk.

Stările de stres – cum să le faci față și cum să le eviți

Stările de stres – cum să le faci față și cum să le eviți

Articol (pre)gătit de
Delia, mereu pe fugă

Stresul este o stare de tensiune determinată de un factor fizic sau emoțional și provine din cauza unui eveniment care te face să te simți nervos, frustrat sau supărat. Stările de stres pot fi evitate printr-o rutină sănătoasă și echilibru psiho-emoțional, astfel încât să te poți opune situațiilor posibil cauzatoare de stres.

În acest articol îți vom prezenta ce este stresul, cum să reziști acestei stări dar și cum să îi diminuezi intensitatea.

Stres sau anxietate? Care este diferența?

Stresul este o stare a corpului care poate fi provocată sau la cerere. Conform MedlinePlus, stresul poate fi și pozitiv, pentru că te poate ajuta în situații precum evitarea unui pericol sau respectarea unui termen limită. Stresul apare și în urma unor evenimente marcante, precum un dezastru natural, probleme personale, amenințări sau agresiuni. 

Iată simptomele stresului, conform Centrului pentru Prevenirea și Controlul Bolilor din SUA:

  • stare de teamă, frustrare, neajutorare;
  • stare de șoc;
  • dificultăți de concentrare;
  • dureri de cap, de spate.

Spre deosebire de stres, care este o situație cauzată de un factor existent, palpabil, identificabil (factor numit și „stressor”), anxietatea este stresul care continuă să persiste după ce stressor-ul dispare. Anxietatea este diferită față de stres fiindcă presupune o exagerare a unei situații existente, care este considerată amenințătoare doar de persoana în cauză, nu și de cei din jur. Această stare poate fi cauzată de un eveniment viitor, precum un examen, situația provocând îngrijorare și frică.

Dacă te confrunți cu stări de stres persistente sau simptome de anxietate, este indicat să ceri ajutorul unui specialist.

Ce tipuri de stres poți întâlni?

Asociaţia Americană de Psihologie a identificat 3 tipuri de stres pe care le poate experimenta o persoană de-a lungul vieții:

  • stres acut – este tipul care apare cel mai frecvent, fiind o stare temporară cauzată de cele mai multe ori de gândirea reactivă, adică răspunsurile date în situații neașteptate. Totuși, dacă nivelul de stres îndeplinește criteriile DSM-5 (manual de diagnostic și clasificare statistică a tulburărilor mintale), atunci este posibil să fie vorba de o tulburare de stres acut;
  • stres acut episodic – apare atunci când te confrunți constant cu stări de stres, acestea devenind o parte a stilului de viață. Poate fi cauzat de obiceiuri nesănătoase, îngrijorare excesivă, expunerea la situații stresante, iar persoanele care de obicei se întâlnesc cu acest tip de stres sunt caracterizate printr-o generalizare: sunt mereu pe fugă, tind să întârzie, sunt mereu presați și își asumă multe responsabilități;
  • stres cronic – este o stare de stres pe termen lung care apare ca urmare a unui episod traumatic din copilărie, a abuzurilor, a unei familii disfuncționale, a unei perioade lungi de șomaj sau a unei căsătorii nefericite. Stresul cronic apare atunci când o persoană se simte disperată și fără speranță, renunțând la căutarea soluțiilor. Semnele și simptomele sunt cronice și netratate pot duce la afecțiuni psihice serioase.

În acest articol ne vom concentra mai mult asupra stărilor ușoare și temporare de stres. Dacă te simți copleșit de stres și îngrijorare și crezi că te confrunți cu forme dificile de stres, consultă-te cu un specialist pentru a-ți găsi echilibrul.

Identifică sursele de stres din viața ta pentru a le putea înfrunta

Înainte de a încerca să scapi de stările de stres, este necesar să identifici factorii cauzatori sau stressorii. Astfel, vei ști care sunt stressorii care te pot afecta și poți lua măsuri preventive.

Uneori, factorii care cauzează stresul pot fi observați doar printr-o analiză temeinică. Pornește un jurnal al stresului din momentul în care simți că starea ta generală s-a schimbat și întâlnești frecvent sentimente de teamă sau îngrijorare. Notează în jurnal stările relevante pe care le ai pe parcursul unei zile și continuă să faci asta până când observi un tipar. De exemplu, dacă timp de o săptămână te-ai simțit presat de task-urile de la muncă, este posibil ca job-ul tău să fie un stressor.

Iată ce poți scrie în jurnal pentru a-ți analiza cu ușurință stările:

  • factorii sau situațiile care te-au determinat să fii stresat;
  • cum te-ai simțit din punct de vedere fizic și emoțional atunci când ai fost expus factorului de stres;
  • cum ai reacționat la stres;
  • ce măsuri ai luat pentru a te simți mai bine și pentru a reduce stările de stres.

Redu stresul acumulat cu o rutină echilibrată

Dacă te simți stresat și treci printr-o perioadă dificilă la job sau în familie ori în altă situație este bine să iei câteva măsuri pentru a-ți antrena mintea să fie concentrată asupra modului în care se pot rezolva problemele și nu asupra îngrijorărilor și fricii de a confrunta problema sau situația respectivă.

Ai grijă de sănătatea ta psihică în orice situație susceptibilă să te afecteze la nivel emoțional. Deși la început stările de stres încep cu un nivel redus de îngrijorare, cu timpul acestea se accentuează și se transformă în adevărate afecțiuni emoționale. Poți face față stresului minor prin adoptarea unei rutine echilibrate, bazate pe obiceiuri sănătoase. 

Un stil de viață sănătos te poate ajuta să îți gestionezi mai bine stările interioare și te poate determina să privești situațiile cu care de confrunți dintr-o altă perspectivă. Atunci când te simți bine în propriul corp, ai un control mai mare asupra propriei gândiri.

În continuare avem pentru tine câteva sfaturi care să te ajute să previi și să tratezi stările de stres.

Formează-ți o alimentație sănătoasă și nutritivă

Felul în care te simți și în care îți percepi viața ține într-o bună măsură de starea de sănătate a organismului. Pentru a reuși să stai departe de situațiile stresante și pentru a le face față cu brio, este necesar să pui accent pe nutriția ta. Alimentația îți poate influența nivelul de rezistență la factorii de stres și poate fi ea însăși cauzatoare de stres.

O nutriție bazată pe alimente greu digerabile sau care conțin substanțe dăunătoare pentru organism îți poate epuiza corpul. Astfel, devii mai ușor de iritat și de stresat, fiindcă organismul nu se poate concentra asupra gestionării situației de stres, toată energia fiind canalizată către reducerea epuizării cauzate de alimentație.

Recomandarea generală este să ai o alimentație sănătoasă, bazată pe:

  • alimente nutritive, care conțin ingrediente naturale și sigure;
  • fructe și legume proaspete, consumate în fiecare zi;
  • carne slabă și proteică și alte produse de origine animală nutritive, consumate moderat;
  • preparate gătite echilibrat, evitând prăjirea și folosirea unor cantități mari de grăsime.

Dacă vrei să mănânci corect și să îți formezi un organism puternic și rezistent, consumă alimente nutritive, gătite echilibrat.

Consumă apă suficientă pentru a energiza organismul

Pe lângă alimentație sănătoasă, organismul are nevoie și de apă pentru a fi mereu în formă. Dacă te întâlnești cu un stressor, însă organismul tău este slăbit și deshidratat, este posibil să lași acel factor de stres să te afecteze în loc să te opui. 

Consumă apă alcalină de la ionizatoarele de apă recomandate de GoostoMix pentru a-ți energiza și hidrata în profunzime organismul. Apa alcalină de la ionizator are pH-ul între 8,5 și 9,5, fiind benefică pentru reglarea echilibrul acido-bazic din corp (acesta poate fi vulnerabilizat de o alimentație nesănătoasă, acidă). 

Consumă apă curată și purificată de la ionizator, cu pH adaptat organismului, și asigură-te că ești mereu hidratat! Organismul funcționează eficient, este energizat și se poate concentra mai ușor asupra stărilor de tensiune, neliniște, teamă cauzate de un stressor.

Fii mai activ pentru a-ți destresa mintea

O pauză de alergat în jurul casei sau o plimbare făcută în timpul pauzei de la muncă te poate ajuta să te eliberezi de starea de stres.

Încarcă-te cu energie pozitivă de la natură și de la aerul curat de afară sau optează pentru câteva exerciții fizice pentru a-ți antrena corpul. Astfel, îți concentrezi atenția asupra unei activități care necesită energie și eviți să te gândești în continuare la starea de stres în care te afli.

Ține-ți mintea ocupată pentru a evita stările de stres

Stresul rămâne în mintea ta cât timp îi permiți să fie acolo. Gândurile negative și îngrijorările ți se plimbă prin cap, căutând să despice situația stresantă și să o analizeze cât mai detaliat. Evită să analizezi prea mult situațiile în care te afli și atenuează starea de stres ținându-ți mintea ocupată cu o activitate ce necesită atenție sporită.

Iată ce poți să faci pentru a-ți lua mintea de la situația stresantă:

  • citește o carte;
  • ascultă muzică;
  • realizează un DIY;
  • ocupă-ți mâinile cu o activitate: croșetat, vopsit, pictat etc;
  • îngrijește-te de curățenia din casă;
  • învață ceva nou (de exemplu, să gătești o rețetă).

Conectează-te cu interiorul pentru a fi conștient de ce ți se întâmplă

Este important să te afli într-o stare de echilibru interior-exterior. Dacă gândești doar în exterior, ignorând interiorul, stressor-ul te poate copleși.

Redu nivelul stresului prin practici spirituale cu care te identifici. Trebuie doar să îți găsești un colțișor liniștit, în care să te poți gândi la sentimentele tale, la modul în care te confrunți cu situația stresantă și la posibilele probleme pe care ți le cauzează la nivel emoțional. Te poți conecta cu interiorul vorbind cu tine însuți în gând sau scriind pe o foaie de hârtie tot ce ai vrea să exteriorizezi: gânduri, idei, temeri, orice îți trece prin cap.

În acest mod, îți lași interiorul să iasă și te eliberezi de emoțiile negative. Rămâi conștient de stările prin care treci și încearcă să le confrunți prin găsirea echilibrului interior.

Adoptă o strategie de management al stresului

HelpGuide.org, o organizație non-profit independentă care informează cu privire la sănătatea mintală și afecțiunile psihice, recomandă să încerci o strategie de management al stresului pentru a schimba situația sau reacția la stres.

Strategia „celor 4 A” este o metodă care prezintă 4 tehnici de a face față stresului:

  • 2 tehnici pentru schimbarea situației cauzatoare de stres: evitarea stressor-ului (avoid the stressor) și modificarea stressor-ului (alter the stressor);
  • 2 tehnici pentru schimbarea reacției la stres: adaptarea la stressor (adapt the the stressor) și acceptarea stressor-ului (accept the stressor).

Iată la ce se referă fiecare tehnică!

Evită factorul care cauzează starea de stres

Deși pare dificil să eviți situațiile care te pun în fața unei stări de neliniște și tensiune, unele dintre acestea pot fi ocolite cu ușurință. Iată cum:

  • învață să spui „nu” atunci când nu ești de acord cu o situație sau când nu vrei să accepți propunerea cuiva;
  • evită persoanele care te stresează;
  • fii în controlul propriei vieți. Dacă ești stresat de viața perfectă promovată pe social media, accesează rețelele de socializare mai rar. Dacă știrile de la TV te îngrijorează, evită să deschizi televizorul la orele de difuzare a acestor programe;
  • stabilește-ți obiective realiste pentru to do-ul unei zile, astfel încât să nu fii stresat constant că nu reușești să îndeplinești toate task-urile. Elimină obiectivele care nu sunt urgente și concentrează-te doar pe cât poți duce.

Modifică stressor-ul

Pentru această tehnică trebuie să te afli în control cu starea ta emoțională. Pentru a face față stresului mai ușor, o modalitate ar fi să modifici stressor-ul, adică să încerci să îi diminuezi din intensitate pentru a nu te afecta și în viitor:

  • exprimă-ți sentimentele și evită să le ții în interior. Dacă îți păstrezi emoțiile negative în interior, în viitor este posibil să iasă din nou la suprafață;
  • ia atitudine și încearcă să te implici în diminuarea situației cauzatoare de stres. De exemplu, dacă un coleg de muncă este stressor-ul, vorbește cu el și rezolvă situația din timp, fără să amâni.

Adaptează-te la stressor

Dacă nu poți să schimbi stressor-ul, adoptă tu însuți o schimbare! Problema cu care te confrunți și care îți cauzează emoții negative, sentimente de tensiune și îngrijorare poate fi mai importantă decât crezi. Schimbă modul în care te raportezi la stressor și adaptează-te la el, astfel:

  • privește situația din ansamblu pentru a determina dacă aceasta este atât de relevantă pentru tine sau este doar o exagerare subiectivă;
  • ajustează-ți standardele pentru a evita să fii tentat să îți impui obiective pe care nu le poți îndeplini. Dacă stressor-ul tău este un deadline pentru un proiect, adaptează-te impunându-ți un standard de genul „vreau să fac proiectul bine” în loc de „vreau să fac proiectul de 10”.

Acceptă stressor-ul

Unele situații stresante nu pot fi prevenite. Copilăria grea, dezastrele sau fenomenele naturale sunt factori necontrolabili. Dacă stresul este cauzat de un astfel de factor, singura posibilitate de a-i face față este să îl accepți. 

Pune în balanță problema care îți cauzează stres și posibilitățile tale de a o rezolva. Dacă șansele sunt mici, încearcă să accepți situația respectivă și să înțelegi că este mai bine să nu îți irosești atenția și energie pe ceva greu de rezolvat.

Confruntă stările de stres făcând schimbări mici

De multe ori stresul vine din probleme neînsemnate sau din situații pe care nu le poți controla. Poți face față stresului mai ușor făcând modificări mici la comportamentul, gândirea și stilul tău de viață. 

Fii în controlul propriei vieți și ocupă-te de minte și de corp pentru a-ți găsi echilibrul. Stresul este o stare inevitabilă, dar care poate fi controlată printr-un stil de viață sănătos, o minte limpede și antrenată și o gândire pozitivă!

Surse:

GoostoMix, o platformă care prezintă aparate inovative pentru o bucătărie modernă.
Comandă-ți propriul Thermomix TM6

Completează datele de mai jos și noi te vom contacta pentru a-ți oferi tot ajutorul necesar.

Preț: 1395 Euro
Newsletter

Abonează-te la newsletter-ul nostru! Vei primi noutăți, articole, informații despre hidratare și alimentație pentru sănătatea ta!