Rețetele GoostoMix sunt adaptate la Thermomix de comunitate și nu sunt testate Vorwerk.

Cum să ai o viață echilibrată adoptând o rutină zilnică benefică pentru tine?

Cum să ai o viață echilibrată adoptând o rutină zilnică benefică pentru tine?

Articol (pre)gătit de
Delia, mereu pe fugă

Viața ta are prioritate în alegerile pe care le faci zilnic! Obiceiurile sănătoase, organizarea timpului și conștientizarea importanței echilibrului în viața ta sunt pilonii de bază ai unei rutine eficiente, care să protejeze buna funcționare a organismului. 

În acest articol îți prezentăm ce să faci zi de zi pentru a fi mai echilibrat, alături de câteva sfaturi de care să ții cont pentru a-ți pune la punct o rutină zilnică eficientă pentru tine.

Rutina îți influențează viața în mai bine – adoptă obiceiuri sănătoase!

Este posibil ca primele gânduri pe care le ai referitoare la rutină să se concentreze asupra ideii de monotonie. Deși rutina presupune deprinderea unor obișnuințe pe care să le respecți un timp îndelungat, aceste obișnuințe se pot schimba oricând, însă ideea din spatele lor încă să rămână în picioare.

Prin ideea de rutină ne referim la un comportament pe care să îl adopți pentru o perioadă nedeterminată de timp, bazat pe activități fizice, mâncat sănătos, hidratare corespunzătoare. Rutina zilnică a fiecăruia este diferită, incluzând activități legate de job, responsabilități și alte obiceiuri specifice fiecăruia în parte. Sfaturile prezentate de noi reprezintă baza unei rutine zilnice echilibrate, adică obiceiuri pe care să le respecți pentru a avea o viață mai sănătoasă și mai liniștită.

Astfel, rutina trebuie înțeleasă ca fiind un cumul de principii care să te ajute să trăiești mai sănătos. Prin rutină vei deprinde obișnuințe care să ajute organismul să funcționeze normal, fără să fie afectat de diverși factori interni și externi (precum alimentația nesănătoasă sau lipsa sportului). Dacă reușești să îți implementezi în minte principiile stabilite în rutina ta, atunci rutina se va transforma într-un stil de viață, acesta fiind scopul ei final.

Cum să îți formezi o rutină?

Un comportament devine automat după un anumit număr de repetări, conform unui studiu psihologic al University College London. Astfel, pentru a-ți forma o rutină trebuie:

  • să găsești un comportament echilibrat pe care să îl adopți;
  • să repeți acest comportament de câte ori ai ocazia;
  • să începi să conștientizezi acest comportament ca parte din viața ta.

Durata în care se instalează rutina depinde de la individ la individ. Același studiu arată că în medie durează 66 de zile până când obiceiurile devin automate pentru participanți. Totuși, acest timp este influențat și de tipul de obicei implementat. Astfel, participanții care au avut de urmat o obișnuință alimentară (de exemplu consumul unui fruct înainte de prânz) sau o obișnuință de a bea ceva (de obicei apă) au rutinizat acest proces mai repede decât participanții care au avut de urmat o obișnuință sportivă (să alerge 15 minute înainte de cină). Deși activitatea fizică era ușoară, aceasta a durat de 1,5 ori mai mult pentru a deveni automată.

Deci, pentru a-ți crea propria rutină trebuie să repeți constant comportamentul ales o perioadă mai lungă de timp. Durata de instalare a rutinei variază, însă cu siguranța aceasta va apărea dacă te ții de ce ți-ai propus.

Cum să îți continui rutina? 

Nivelul psihologic este cel mai relevant atunci când vine vorba de implementarea unui comportament. Este necesar să înțelegi singur importanța unui anumit comportament corect, corelându-l cu influența pe care îl are asupra sănătății. Dacă reușești să conștientizezi că hidratarea corectă ajută organismul să își termoregleze temperatura, să realizeze procesul de digestie și să funcționeze, în final, la parametri normali, atunci îți vei aminti de cel puțin câteva ori pe zi că trebuie să bei apă.

De exemplu, spălarea mâinilor înainte de masă este asociată cu începerea mesei. Totuși, pentru ca acest comportament să devină parte din rutină, este necesar să înțelegi că prin spălarea mâinilor îndepărtezi posibilele bacterii și microorganisme ce pot ajunge în alimentele tale, iar mai apoi în organism.

În continuare îți vom prezenta câteva activități și comportamente sănătoase care compun o rutină echilibrată. Adoptă-le pe rând și vei vedea o schimbare în bine asupra sănătății organismului tău!

Hidratează-te suficient, cu apă sigură pentru sănătate

Apa este vitală pentru sănătate, corpul uman fiind format din peste 60% apă. Consumul redus sau insuficient de apă duce la deshidratare, o problemă serioasă ce provoacă dureri de cap, somnolență, oboseală, ajungându-se chiar la convulsii, stare confuzională și insuficiență renală acută.

Hidratarea este esențială pentru majoritatea proceselor din corp. Apa îți menține sănătatea intactă astfel:

  • ajută la dizolvarea mineralelor și a nutrienților din alimente, astfel încât proteinele, carbohidrații, lipidele, vitaminele să poată fi folosite de către organism;
  • contribuie la eliminarea toxinelor și deșeurilor din corp, sprijinind activitatea ficatului și rinichilor;
  • reglează temperatura corpului, apa eliminând prin transpirație căldura în exces;
  • păstrează țesuturile din nas, ochi și gură umede;
  • lubrifiază articulațiile.

Totuși, nu este îndeajuns doar să bei cantitatea optimă de apă pe zi (calculată ca 0,035 x greutatea corporală). Trebuie să ții cont și de tipul de apă pe care îl consumi. Substanțele periculoase din apă, pH-ul nepotrivit și sursa apei pot afecta sănătatea. Apa de la robinet și de la fântână sunt surse accesibile de apă, însă nu sunt întotdeauna sigure pentru consum. Acestea pot avea o compoziție neconformă cu standardele de calitate a apei, provocând boli hidrice și infecții, în cazul în care apa este infestată cu microorganisme.

Deși apa îmbuteliată poate să pară o variantă mai bună, și aceasta este o sursă de risc, fiindcă poate să conțină microplastic, adică particule mici de plastic ce pot ajunge în organism. Deși nu există studii concluzive care să arate efectele ingerării acestor particule asupra sănătății, este clar că plasticul nu are un rol benefic, fiindcă nu este un element vital sau cel puțin necesar pentru organism.

Consumă apă ionizată, curată și cu pH adaptat

Apa ionizată este sigură pentru sănătate, fiind filtrată de impurități, sedimente și alte substanțe prin intermediul a 3 filtre. După procesul de filtrare, este supusă acțiunii curentului electric pentru a separa ionii de hidrogen din apă. Totul se întâmplă în interiorul unui ionizator de apă, un aparat performant care duce siguranța apei la un alt nivel. 

Pe lângă faptul că apa este curată, are un nivel al pH-ului adaptat pentru fiecare persoană în parte. Astfel, aparatul generează apă 2 tipuri de apă ionizată:

  • apă antioxidantă cu 3 nivele de pH: 8,5, 9 și 9,5 – este recomandată consumului zilnic, alcalinitatea apei luptând contra acidității organismului. Aciditatea apare din cauza alimentației nesănătoase (bogate în fast-food, mâncare procesată, sucuri carbogazoase), fumatului și altor factori externi. Consumând apă alcalină de la ionizator, echilibrul acido-bazic din corp este restabilit. PH-ul fiziolog se situează între 7,35-7,45, fiind ușor alcalin, de aceea este important să ții cont de pH-ul apei pe care o consumi;
  • Apa Clean cu pH-ul 7 – este recomandată copiilor sub 3 ani și adulților, atunci când nu pot consuma apa alcalină, mai exact în timpul mesei și când iau medicamente.

Apa ionizată este benefică pentru corp

Apa alcalină este o apă îmbunătățită, fiindcă în urma ionizării capătă anumite proprietăți pe care alte tipuri de apă nu le au:

  • Are structura micro-cluster. Aceasta se referă la modul în care sunt structurate moleculele de apă. Apa ionizată este compusă din structuri mici de apă, ce pot pătrunde adânc în celule și țesuturi pentru a le hidrata. Astfel, apa ionizată hidratează eficient, în profunzime;
  • Este antioxidantă. În urma ionizării, în apă apare Hidrogen Molecular, un element chimic care se găsește rar sub forma sa elementară, fiindcă Hidrogenul formează compuși cu majoritatea celorlalte elemente, astfel că nu rămâne aproape niciodată singur. Hidrogenul Molecular neutralizează radicalii liberi care atacă celulele din corp, precum radicali hidroxil și radicali peroxinitriți. Radicalii liberi apar ca urmare a unor procese din corpul uman dar și din cauze externe, precum poluarea. Radicalii liberi oxidează, de aceea sunt periculoși pentru organism. Totuși, dacă alegi să consumi apă ionizată, Hidrogenul Molecular va lupta contra acțiunii dăunătoare a acestora.

În plus, ionizatorul de apă generează și alte tipuri de apă cu pH diferit: 

  • Apa Super Alcalină – cu pH-ul 11,5, folosită drept degresant bio;
  • Apa Puternic Acidă – cu pH-ul 2,5, utilizată pentru dezinfectare.

Ia mese nutritive, gătite într-un mod sănătos

O parte importantă din viața de zi cu zi este reprezentată de mese. Un factor esențial pentru o rutină echilibrată este să iei mese sănătoase în fiecare zi, compuse din alimente nutritive, gătite corespunzător. Ispitele sunt la tot pasul, fast-food-ul, mâncarea procesată și cea foarte grasă trebuie evitate pe cât posibil, fiindcă afectează organismul:

  • duc la creșterea colesterolului;
  • reduc energia din corp;
  • nu furnizează nutrienții necesari corpului;
  • conțin substanțe toxice, periculoase, ce pot provoca diverse boli, precum: iritații, probleme digestive precum refluxul acidic sau colonul iritabil.

Pentru a introduce în rutină doar preparate echilibrate, este important să gătești folosind alimente nutritive, pe care să pe pregătești prin tehnici sănătoase de gătit. În acest sens te poate ajuta robot de bucătărie dotat cu peste 22 de funcții utile, care să facă din gătit o plăcere. 

Pe lângă faptul că gătește sănătos și reușește să ofere gust bun mâncării chiar și fără prăjeli, robotul multifuncțional este un erou, pentru că îți salvează timpul. În loc să petreci ore în șir gătind în bucătărie, selectezi programul aparatului și continui cu activitățile tale. Mâncarea se gătește aproape singură, tu trebuie doar să pregătești ingredientele și să apeși câteva butoane.

Antrenează-ți corpul prin activități sportive

Mișcarea, antrenamentele, exercițiile, practicarea unui sport sunt activități ce fac un corp sănătos. Sportul îmbunătățește funcționarea inimii, reduce riscurile de diabet, scade tensiunea și reduce stresul. Prin sport îți antrenezi mușchii, accelerezi circulația sângelui și îți oxigenezi corespunzător creierul.

Pentru a introduce sportul în rutină trebuie să găsești o formă de activitate fizică pe măsura preferințelor și abilităților tale. Poți începe cu exerciții ușoare, plimbări în parc în mers alert sau jogging, iar de îndată ce vei vedea o schimbare la nivelul sănătății și greutății corpului, dar și asupra stării tale de spirit, cu siguranță vei vrea să practici mai mult sport.

Activitățile fizice au mai multe beneficii, printre care sunt importante de menționat:

  • reducerea colesterolului rău, de tip LDL;
  • creșterea imunității;
  • întărirea mușchilor;
  • antrenarea minții – sportul te ajută să gândești mai limpede, fiind o activitate care îți crește puterea de concentrare și te eliberează de stres.

Petrece mai puțin timp în fața ecranelor

Statul în fața unui ecran poate deveni o adicție. Privitul la televizor, navigatul pe rețelele de socializare, jocurile video, munca de pe computer sunt doar câteva activități care te fac să petreci prea mult timp în fața ecranelor. Din cauza faptului că acum lași cu greu din mână dispozitivele inteligente, este posibil ca sănătatea ta să fie afectată de afecțiuni precum: 

  • obezitatea, 
  • probleme cu vederea, 
  • anxietate, depresie, 
  • dureri de cap, de gât, de ochi.

Înlocuiește timpul petrecut în plus pe telefon cu o ieșire în natură, o discuție cu un prieten sau cu un moment de relaxare în propria intimitate. Dacă reduci zilnic timpul petrecut în fața ecranelor, această obișnuință se va transforma rapid în rutină și vei lăsa mai ușor din mână telefonul sau laptopul.

De asemenea, lumina ecranelor îți va afecta și somnul, din cauză că te introduce într-o stare de alertă. Astfel, pe lângă durerile de ochi, de spate și afecțiunile pe care le pot produce aceste dispozitive luminoase, pot apărea și probleme cu somnul. Odihna este și ea o parte importantă a rutinei, timp în care corpul se pregătește și se reface pentru a doua zi. Stai mai puțin pe telefon și asigură-te că te odihnești destul pentru a-ți păstra sănătatea intactă!

Formează-ți o rutină echilibrată pentru o viață mai sănătoasă!

Crearea unei rutine este un mod facil de a renunța la unele obiceiuri nesănătoase. Odată ce deprinzi un comportament bazat pe obișnuințe corecte, benefice pentru sănătate, organismul tău se va simți mai ușurat, fiind într-un continuu echilibru.

Rutina zilnică bazată pe obiceiuri echilibrate te ajută să fii conștient de acțiunile tale, să înțelegi ce consecințe are fiecare decizie pe care o iei și să îți formezi un stil de viață sănătos!

Surse:

 

GoostoMix, o platformă care prezintă aparate inovative pentru o bucătărie modernă.
Comandă-ți propriul Thermomix TM6

Completează datele de mai jos și noi te vom contacta pentru a-ți oferi tot ajutorul necesar.

Preț: 1395 Euro
Newsletter

Abonează-te la newsletter-ul nostru! Vei primi noutăți, articole, informații despre hidratare și alimentație pentru sănătatea ta!