Rețetele GoostoMix sunt adaptate la Thermomix de comunitate și nu sunt testate Vorwerk.

Cel mai economic ionizator este disponibil numai până la 30 noiembrie.

Retenția de apă – de ce apare, cum se previne și cum se tratează?

Retenția de apă – de ce apare, cum se previne și cum se tratează?

Articol (pre)gătit de
Mihaela, expert în hidratare

Corpul uman ar trebui să fie compus, în mod natural, din 70-90% apă atunci când este sănătos și în funcție de vârstă. La adulți, uneori, se întâmplă ca organismul să rețină mai mult lichid decât ar trebui. Această problemă apare când unul sau mai multe dintre mecanismele corpului de gestionare și reglare a apei funcționează deficitar.

În acest articol vei afla mai multe informații utile despre retenția de apă, cauze, simptome, metode de prevenție și cum se tratează.

Ce este retenția de apă și când apare?

Edemul sau retenția de apă este o afecțiune ce apare atunci când se acumulează prea multă apă în țesuturile din corp. Cel mai adesea apa este reținută de țesutul conjunctiv. În mod normal, lichidul este drenat cu ajutorul sistemului limfatic, însă când acesta nu reușește să își realizeze funcțiile corespunzător, apa rămâne la nivelul țesuturilor și cauzează edem sau inflamații. Zonele în care se acumulează apa în mod normal sunt:

  • mâini;
  • picioare;
  • cavitatea abdominală;
  • plămâni.

Cauzele apariției retenției de apă sunt diverse, însă indicatorii principali sunt legați de stilul de viață dezorganizat, dezechilibru alimentar, deshidratare, dar și alte procese ce au loc în organism. Printre cauze se numără și:

  • statul în picioare perioade îndelungate – gravitația determină concentrarea sângelui în zona inferioară a corpului. Pentru o mai bună circulație, asigură-te că te deplasezi și faci mișcare periodic;
  • mersul cu avionul – presiunea din avion poate să determine corpul să rețină mai multă apă;
  • variații ale nivelurilor hormonale din timpul perioadei menstruale;
  • tratamentul cu anticoncepționale;
  • instalarea menopauzei;
  • consumul ridicat de sodiu – aceasta are proprietatea de a reţine apa în organism;
  • administrarea unor medicamente – precum tratamente de chimioterapie, analgezice fără prescripție medicală, medicamente pentru tensiunea arterială, antidepresive;
  • inima slabă – o inimă care pompează sângele cu dificultate poate determina organismul să rețină apă;
  • sarcina – luarea în greutate poate să facă picioarele să rețină mai multă apă în cazul în care lipsește mișcarea din activitățile zilnice;
  • unele boli – precum tromboza venoasă profundă, artrita, insuficiența cardiacă, unele alergii.

Care sunt simptomele retenției de apă?

Apariția retenției de apă vine cu unele simptome vizibile, printre care cel mai sesizabil este umflarea mâinilor și picioarelor. Persoanele mai predispuse acestei probleme sunt femeile, din cauza nivelurilor hormonale variate ce au efecte asupra fluidelor din corp.

La nivelul mâinilor și picioarelor, simptomele includ:

  • umflături;
  • schimbarea culorii pielii;
  • dureri și sensibilitate crescută;
  • pielea devine lucioasă;
  • rigiditate la nivelul articulațiilor.

De asemenea, odată cu retenția de apă este posibil să iei în greutate, ceea ce va afecta indicele de masă corporală. Apa reținută în organism se depozitează, în principal, din cauza sodiului și a încorporării apei la nivelul țesutului adipos. Astfel, excesul de apă nu mai poate fi drenat de sistemul limfatic, fiindcă acesta este blocat de țesutul adipos.

Retenția de apă are și alte efecte asupra organismului, afectând:

  • creierul – cunoscută și sub numele de hipocefalie, retenția de apă în creier poate duce la cefalee, vărsături și vedere încețoșată;
  • plămânii – excesul de apă la plămâni, afecțiune numită și edem pulmonar, poate indica o problemă în ceea ce privește sistemul respirator sau inima. Simptomele edemului pulmonar sunt: dificultăți de respirație, tuse, dureri în piept și slăbiciune, cauzate de incapacitatea plămânilor de a furniza suficient oxigen organismului.

Ce măsuri de precauție există pentru retenția de apă?

Pentru a te asigura că organismul tău funcționează complet normal și te afli în afara ariei de risc pentru apariția retenției de apă, poți să iei câteva măsuri în ceea ce privește stilul de viață și alimentația.

Dacă te-ai mai confruntat cu retenția de apă sau știi că este posibil să te confrunți cu această problemă, pune în aplicare sfaturile despre care urmează să vorbim. Retenția de apă este o afecțiune ușor tratabilă, ce poate fi prevenită luând câteva măsuri ce țin de viața ta.

Bea mai multă apă

Deși poate părea paradoxal, dacă îți hidratezi corpul corespunzător și bei mai multă apă poți să scapi de retenția de apă din organism. Deoarece această problemă apare și din cauza deshidratării, dacă vei consuma mai multă apă vei împiedica retenția. În plus, apa ajută la eliminarea sării și la drenarea rezervelor pe care organismul și le-a făcut pentru momentele în care ești deshidratat.

Apa din corp se reînnoiește complet odată la 30-35 de zile, de aceea trebuie să îi furnizezi corpului o apă curată și ușor alcalină pentru a sprijini reglarea pH-ului fiziologic, de 7,34. În acest sens, este recomandat să optezi pentru apa curată, filtrată și cu pH-ul adaptat organismului tău, pe care o poți obține fără efort de la ionizatorul de apă. Acest aparat performant te ajută să te hidratezi corect, cu apă sigură pentru consum.

Iată avantajele apei ionizate de la ionizatoarele noastre:

  • hidratează organismul în profunzime deoarece în urma ionizării apa capătă o structură microcluster, ce îi permite să pătrundă în celule și țesuturi rapid;
  • are efect detoxifiant, contribuind la eliminarea excesului de sare din corp;

De asemenea, apa ionizată cu pH-ul 8,5, 9 și 9,5 pe care ionizatorul o generează are și alte efecte bune pentru sănătate: este energizantă, conține Hidrogen Molecular ce luptă contra radicalilor liberi, este antioxidantă și sprijină procesul de digestie. Consumând apă ionizată, vei vedea o îmbunătățire la nivelul stării corpului, vei avea mai multă energie iar problemele legate de retenția de apă vor fi ameliorate.

Pune preț pe sănătatea ta consumând apă sigură de la ionizatorul de apă!

Redu consumul de sare

Nutriția echilibrată este o modalitate ușoară de a avea grijă de organismul tău și de a preveni retenția de apă. Optează pentru produse alimentare cu un conținut redus de sare, renunță la alimentele sărate precum chipsurile, alunele și la mâncarea de tip fast-food.

Atunci când mergi la cumpărături, petrece mai mult timp la categoria legume și mai puțin la cea de alimente procesate. Eliminând excesul de sare, corpul tău va reține mai puțină apă sau chiar deloc. 

Cum să ai o dietă săracă în sare? Este important ca atunci când gătești să folosești sarea cu chibzuință. Adaugă o cantitate mică de sare la început, iar dacă după ce termini de gătit gustul mâncării nu este pe placul tău, poți să mai adaugi la final. Totuși, dacă folosești metode de gătit eficiente și ai la îndemână rețete delicioase, este posibil să nu mai simți nevoia să adaugi sare după ce ai terminat de gătit.

O modalitate de a înlocui nevoia să adaugi multă sare la mâncare este să gătești cu apa de băut de la ionizatoarele noastre. Gătitul cu apa structurată precum apa ionizată de la dispozitivele noastre face ca necesarul de aditivi de gust să fie mai mic.

Gătind cu această apă, mâncarea capătă gust chiar și fără să îi adaugi o cantitate mare de sare. Ba mai mult, dacă gătești cu apa ionizată și adaugi cantitatea de sare pe care obișnuiai înainte să o pui la mâncare, ajungi să obții un preparat mult prea sărat.

Consumă mai mult potasiu și magneziu

Potasiul și magneziul sunt minerale ce ajută la reechilibrarea nivelului de sodiu din organism. Surse bune de magneziu sunt:

  • nuci;
  • cereale integrale;
  • legume cu frunze verzi.

Potasiul îl poți lua din:

  • banane;
  • avocado;
  • roșii;
  • cartofi dulci;
  • spanac și alte legume cu frunze verzi.

Mișcarea regulată este necesară

Atunci când faci exerciții, alergi sau faci un alt tip de mișcare, cum ar fi practicarea unui sport, îți pui sângele în ritmul normal și stimulezi activitatea sistemului circulator. Cum sistemul limfatic, responsabil de drenarea apei, este parte a sistemului circulator, astfel mișcarea contribuie la reducerea retenției de apă.

Sportul este important pentru a-ți ține mușchii sănătoși și pentru a menține țesutul adipos sub control. Prin activitate fizică frecventă îți protejezi sănătatea, sportul având beneficii pentru întregul organism, precum:

  • întărește oaselor;
  • îmbunătățește funcționarea sistemului cardio-respirator;
  • reglează metabolismul.

Dacă ai o rezistență redusă la activitate fizică poți să faci mișcare treptat. Începe cu plimbările ușoare în parc, iar pe măsură ce rezistența organismului la sport crește și retenția de apă va fi în regres, mai ales dacă te hidratezi suficient și mănânci echilibrat.

Pentru un stil de viață sănătos este recomandat să faci mișcare zilnic, de intensitate diferită în funcție de rezistență. Iată câteva activități fizice pe care poți să le faci pentru a-ți antrena mușchii:

  • aerobic: mersul pe bicicletă, jogging-ul, înotul;
  • exerciții cu propria greutate: abdomene, genuflexiuni, plank;
  • ridicări de greutăți.

Renunță la băuturile care deshidratează

Retenția de apă este influențată de deshidratare, astfel că este necesar să bei suficientă apă pe zi. Pentru a ști câtă apă să bei, respectă această formulă: 0,035 ml de apă per kilogram. Totuși, există unele băuturi care deși sunt pe bază de apă, au efect deshidratant. Acestea trebuie evitate și consumate alternativ cu apa. Iată ce băuturi deshidratează:

  • ceaiul;
  • cafeaua;
  • alcoolul.

Aceste băuturi necesită procesare în organism, pentru a desface moleculele de apă de celelalte substanțe. Astfel, ele deshidratează dar și epuizează corpul. Pentru a evita deshidratarea, după ce ai băut o ceașcă de ceai sau cafea, bea 1-2 pahare de apă ionizată. Astfel corpul va fi rehidratat și energizat.

Consumă alimente cu efect diuretic

Pentru a elimina mai multă apă din corp poți consuma alimente, ceaiuri sau plante cu efect diuretic. Acestea au ca efect eliminarea prin urină a apei. Totuși, unele diuretice pot fi deshidratante, de aceea trebuie să consulți un medic înainte.

Plantele cu efect diuretic natural pot fi folosite pentru prepararea ceaiurilor, utilizând extract de:

  • păpădie;
  • mătase de porumb;
  • urzică;
  • anghinare;
  • soc.

Ce poți face pentru a ameliora retenția de apă deja instalată?

Unele forme ale edemului necesită tratament medicamentos, însă altele sunt forme ușoare ce pot fi ameliorate și fără medicamente, dacă așa consideră medicul. Dacă deja ți s-au umflat unele părți ale corpului și simți durere și presiune în acele zone, poți recurge la câteva metode de a scăpa de retenția de apă mai ușor:

  • stai cu picioarele ridicate deasupra inimii de câteva ori pe zi pentru a redistribui sângele din partea inferioară a corpului;
  • atunci când dormi, pune-ți mâna sau piciorul afectat pe o pernă, astfel încât să depășească nivelul inimii;
  • masează-ți abdomenul, mâinile sau picioarele cu mișcări ferme, trăgând pielea în sus, către inimă;
  • poartă haine largi, care nu te strâng, pentru a te simți confortabil și pentru a permite fluidelor din corp să circule;
  • folosește ciorapi de susținere pentru zona picioarelor.

Cum se tratează retenția de apă?

Fiind o problemă medicală, această afecțiune se tratează în conformitate cu sfaturile medicului. În urma unui consult și a analizelor, medicul îți va prescrie tratament medicamentos sau îți va oferi alte sfaturi prin care să scapi de excesul de apă din corp.

Este important ca de fiecare dată când ai o problemă de sănătate să apelezi la ajutor specializat. Întotdeauna rezolvarea medicală este cea de urmat pentru tratarea afecțiunilor de sănătate.

Ai grijă de corpul tău prevenind retenția de apă!

Unele metode de prevenție pot fi folosite și fără îndrumarea medicului, precum hidratarea. Aportul unei cantități potrivite de apă este esențial, primordial și vital. Hidratarea corespunzătoare este necesară în orice moment, la fel și alimentația echilibrată și sportul. Aceste alegeri privind stilul de viață sunt sănătoase și benefice pentru organismul tău. Consumă apă pe care ți-o recomandăm pentru a te hidrata optim, mănâncă preparate gătite sănătos și cu aport nutritiv optim ție și lasă-ți timp pentru a face sport zilnic! Urmând aceste sfaturi, vei reuși să previi și să ameliorezi problemele legate de retenția de apă, dar și alte afecțiuni medicale.

Acum poți avea grijă de sănătatea ta mai ușor, mai ales că, echipându-ți bucătăria în mod corespunzător, reușești să faci întotdeauna alegerile corecte legate de apa și mâncarea pe care o consumi. Previne și ameliorează retenția de apă consumând cantitatea suficientă de apă structurată și antioxidantă în fiecare zi, provenită de la ionizator, și pregătind rețete echilibrate pentru mesele tale.

Îngrijește-te de sănătate și asigură-te că acționezi întotdeauna preventiv! Este mai ușor să contracarezi din timp apariția unei afecțiuni decât să o tratezi. Optează pentru un stil de viață ponderat și retenția de apă va fi ușor de prevenit! Dacă este cazul, nu ezita să mergi la medic, pentru că de fiecare dată el va ști ce este mai bine pentru sănătatea ta.

Surse:

GoostoMix, o platformă care prezintă aparate inovative pentru o bucătărie modernă.
Comandă-ți propriul Thermomix TM6

Completează datele de mai jos și noi te vom contacta pentru a-ți oferi tot ajutorul necesar.

Preț: 1395 Euro
Newsletter

Abonează-te la newsletter-ul nostru! Vei primi noutăți, articole, informații despre hidratare și alimentație pentru sănătatea ta!